+48 784-371-632
Banner Przedszkole Piastów Mały - dwójka dzieci

SYSTEM INFORMOWANIA RODZICÓW O POSTĘPACH EDUKACYJNYCH DZIECI W PRZEDSZKOLU

Informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dzieci jest bardzo ważnym elementem oddziaływania wychowawczego. Przekazując informacje o aktualnym stanie rozwoju dziecka, koncentrujemy się w szczególności na jego mocnych stronach rozwoju. Jeśli mamy do przekazania informacje dotyczące trudnych zachowań, to zawsze staramy się mówić o chociażby drobnych osiągnięciach i zaletach i pociech. Ważne jest to po to, aby stworzyć klimat bezpieczeństwa i zaufania, który potrzebny jest obu stronom w nawiązaniu dialogu i wzajemnym zrozumieniu się. Gromadząc informacje o dziecku kierujemy się następującymi zasadami:

nauczyciele na początku roku szkolnego informują rodziców o wymaganiach edukacyjnych z realizowanego przez siebie programu nauczania i wychowania,
nauczyciele są zobowiązani do gromadzenia informacji o dziecku i dokumentowania jego rozwoju; informacje o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, teczkach, innych dokumentach zbieranych przez nauczycieli,
rodzice o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na zebraniach, na konsultacjach, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
na życzenie rodzica nauczyciel może napisać opinię o aktualnym stanie rozwoju dziecka, informację o rozwoju dziecka rodzice otrzymują co najmniej dwa razy w roku – po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej i końcowej.


FORMY WSPÓŁPRACY OBEJMUJĄ:

zajęcia otwarte,
prowadzenie strony internetowej przedszkolnej,
popołudniowe spotkania warsztatowe dla dzieci i rodziców ,
zebrania grupowe, pogadanki, prelekcje,
konsultacje indywidualne podczas dni otwartych,
uroczystości przedszkolne,
uroczystości grupowe,
festyny rodzinne,
aukcje prac plastycznych dzieci,
prowadzenie kącika dla rodziców, m.in. informacje na temat realizacji zamierzeń      dydaktyczno-wychowawczych, eksponowanie prac plastycznych,
konkursy, wycieczki,
zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowoprzyjętych do przedszkola.

DIAGNOZA I OBSERWACJE PEDAGOGICZNE W NASZYM PRZEDSZKOLU

Przedszkole Piastów zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego, prowadzi we wszystkich grupach wiekowych obserwacje pedagogiczne, które mają na celu: poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci. Obserwacje te są dokumentowane.

Zgodnie z wyżej wymienioną podstawą programową prowadzimy również obserwacje pedagogiczne poprzedzające rozpoczęcie przez dziecko nauki w I klasie szkoły podstawowej.

Pierwszy etap to diagnoza wstępna, która jest przeprowadzana do 10 października każdego roku szkolnego. Pozwala ona nauczycielom na opracowanie i realizowanie indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka –obowiązkiem każdego nauczyciela jest opracowanie i realizacja takiego programu.

Następnym etapem jest etap przeprowadzenia diagnozy końcowej – do 30 kwietnia każdego roku.

Zgodnie z § 3 ust. 5 i § 4 ust. 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. Nr 97, poz. 624, ze zm.) przedszkola wydają rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej wydaje się na podstawie dokumentacji prowadzonej przez nauczyciela oraz na podstawie obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.

Diagnoza, ta ma za zadanie zgromadzenie informacji, które mają pomóc rodzicom w poznaniu gotowości podjęcia obowiązku szkolnego przez ich dziecko, jak również dostarczenie wiedzy, w jaki sposób mogą wspomagać dziecko, w celu osiągnięcia gotowości szkolnej.

Diagnoza powinna obejmować ocenę rozwoju emocjonalno-społecznego i fizycznego dziecka. Jego umiejętność myślenia, jak również gotowość do podjęcia nauki czytania i umiejętność liczenia w różnych aspektach , oraz umiejętności wymowy i komunikacji werbalnej. Poza tym sprawdza: pamięć, spostrzegawczość, percepcję wzrokową i słuchową.

WAŻNE

Rodzice sami decydują o tym czy chcą ją przekazać szkole, w której dziecko rozpocznie naukę, bowiem od rodziców zależy , czy uznają, że zawarte w diagnozie uwagi będą pomocne w dalszej pracy z dzieckiem. Szkoła nie ma prawa żądać od rodzica udostępnienia informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.


CHARAKTERYSTYKA GRUP:

Najmłodsza grupa dzieci w naszym przedszkolu nazywa się „Supełkami”.

Nasze malutkie „Supełki” są pełne werwy i charakteryzują się tym, co dla młodszego wieku dziecięcego jest nieodzowne, a mianowicie: są niekiedy labilne emocjonalne, mają ogromne poczucie własności, chętnie naśladują i uczą się wszystkiego na tej zasadzie.

Inspirację do wyboru nazwy grupy najmłodszej stanowiły : obserwacje maluchów, wiedza na temat ich możliwości rozwojowych oraz cykl opowiadań Roberta Myślińskiego „Siedem supełków” . Książka zawiera siedem historyjek – każda jest takim właśnie supełkiem i każda warta jest zapamiętania zarówno przez dziecko jak i przez nauczyciela. Opowiadania pozwalają dorosłym spojrzeć na otaczający świat oczyma dziecka, a tym samym zrozumieć zarówno jego emocje i marzenia.

W życiu przedszkolnym, w ciągu całodziennego pobytu dziecka zdarza się wiele „supełkowych” historii. Wspólnie z maluchami rozwiązujemy te małe plątaninki emocji, zdarzeń, sytuacji konfliktowych i to pozwala nam i przedszkolakom na spędzanie wspólnego czasu: radośnie, bez stresu, a także daje bardzo dobre efekty: wychowawcze i edukacyjne.

Starszaki, to „Mali Odkrywcy”. nasi „odkrywcy” pasjonują się wszystkim. Każdy dzień to wielka przygoda. Pytaniom i poszukiwaniom na nie odpowiedzi poświęcamy cały czas. Koniecznie trzeba sprawdzić czy na przykład:

można zmierzyć węża spacerowego? Ile kroków jest od łazienki do szatni? Jak mieszać farby ? Jak się robi gaz z drożdży? Jak paruje woda? Co to jest ciśnienie? Co jedzą pingwiny? Czy zegary naprawdę „chodzą”? Gdzie mieszkają mrówkojady? Jak wyhodować muchę?

To nieliczne z tysięcy pytań, które nurtują naszych ciekawskich.

Już wieki temu Konfucjusz, filozof chiński powiedział: „

Powiedz mi, a zapomnę, pokaż – a zapamiętam, pozwól mi działać, a zrozumiem” – dlatego też w naszym przedszkolu „Mali Odkrywcy” poznają świat na drodze: doświadczeń, badań, bezpośrednich obserwacji. Każda zabawa i każde wydarzenie jest dla nich okazją do poznawania otaczającej rzeczywistości.



Kameleon Przedszkole Piastów

Poznaj naszą ofertę


Dowiedz się więcej

Nasze Osiągnięcia

Sprawdź nasze dotychczasowe nagrody


Dowiedz się więcej
Koala Przedszkole Piastów